Home / Nieuws /

Word jij gemakkelijk boos of heb je veel boze mensen in je omgeving?

14/11/2016

boos
Boosheid is een sterke emotie, maar is feitelijk niets anders dan een verdergaande vorm van frustratie, die soms veel spannen en stress oproept.

Vraag jezelf als je boos bent eens af: Waarom ben ik eigenlijk zo boos? Wat heeft de boosheid me te zeggen? Wat is de boodschap van mijn boosheid?
Door jezelf die vraag te stellen overstijg je de boosheid en kun je haar gemakkelijker tot je bondgenoot maken. Boosheid is een sterke emotie. Je kunt als je je boosheid goed gebruikt er veel door voor elkaar mee krijgen.

Onderstaand enkele tips om beter om te gaan met je boosheid:

  • Neem een time out
    Ga weg uit de situatie die de aanleiding voor je boosheid is. Verwijder je fysiek uit de situatie. Het duurt gemiddeld zo’n twintig minuten voor de adrenaline weer uit je lijf verdwenen is. Beweging helpt hierbij. Dus als je kunt: kom actief in beweging.
  • Doe een korte ademhalingsmeditatie
    Door je aandacht te richten op je ademhaling komen je gedachten weer tot rust en gaat de ergste heftigheid uit je lijf vandaan. Je hersens krijgen ook weer meer zuurstof, waardoor je ook weer beter kunt nadenken.
  • Accepteer en laat het met rust
    Hoe meer energie je steekt in iets waar je je vervelend door gaat voelen, hoe groter het wordt.
  • Richt je aandacht op een gemeenschappelijke uitkomst
    Door te ‘vechten’ ook al is het met woorden zul je misschien deze strijd winnen, maar de oorlog verliezen. Door via je boosheid de ander te overheersen, zal je relatie met de ander schade lijden. Op de lange termijn doet dit de relatie tekort en zal dat kunnen leiden tot het uit contact gaan.
  • Wees je bewust van je taalgebruik
    Haal geen oude koeien uit de sloot. Spreek niet in termen van altijd en nooit. Scheld niet. Richt je door middel van je woorden op wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt.
  • Luister empathisch
    Als je boos bent, dan luister je heel vooringenomen. Je ziet en hoort alleen wat jij wilt zien en horen. Door empathisch te luisteren en je te verplaatsen in het perspectief van de ander kun je de brug slaan naar een gezamenlijke oplossing.
  • Zoek fysiek contact
    Als je boos bent op iemand van wie je houdt, zoek dan fysiek contact met elkaar. Aanraking verzacht de boosheid en herstelt het vertrouwen.
  • Relativeer
    Je kunt je over allerlei dingen kwaad maken, zoals het missen van je bus of een kapotte schoen of je bent je sleutel kwijt. Realiseer je wel dat als je dat in het grotere perspectief ziet dit maar kleine ergernissen zijn. Je hebt geen terminale ziekte. Er is geen oorlog uitgebroken en je hebt nog te eten. Houd jezelf voor: er zijn altijd mensen die ergere dingen meemaken.
  • Zet je negatieve gedachten om in positieve
    Zijn je gedachten positief of juist negatief? Met negatieve gedachten creëer je een negatieve buitenwereld. Richt je aandacht vooral op wat je wel wilt bereiken. Benoem wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt.
  • Bereid je voor
    Als er een specifieke situatie of persoon is die boosheid in jou triggert, ga dan voor jezelf na hoe je met die persoon of situatie om wilt gaan. Ga voor jezelf eerst na wat je wilt dat de uitkomst is. Als je jezelf deze vraag stelt en je wilt de ander te lijf gaan, dan ben je nog niet zover dat je een constructief plan kunt maken. Koel dan eerst verder af door bv. te mediteren of wat beweging te nemen. Zet je uitkomst voorop en ga voor jezelf na hoe je dat op een constructieve manier voor elkaar kunt krijgen. Hoe kun je een win-win bereiken? Welke woorden ga je gebruiken en wat is er voor nodig om de ander daarin mee te krijgen? De ander is wie hij is en heeft ook gevoelens en behoeften die hij of zij ingevuld wil zien. Als je vanuit dat perspectief kunt kijken, kun je gemakkelijker tot een win-win komen.
  • Zoek hulp
    Als je regelmatig buitensporig boos bent, zoek dan hulp. Je blijft anders in dezelfde kringetjes ronddraaien, waar het lastig uitkomen is. Een buitenstaander kan je helpen objectiever naar de feiten te kijken en naar jouw interpretaties van die feiten. Hulp zoeken getuigt van moed en volwassenheid.
  • Dagboek voor je boosheid
    Als je vaak last hebt van woede aanvallen, dan kan het je helpen om in een dagboekje bij te houden wanneer, waar en in welke situaties je boos wordt. Ga dan voor jezelf na wat de onderliggende rode draad is die je boos maakt. Er zit vrijwel altijd een oude pijn uit je kindertijd onder. Dat boze kind in jou wil gezien en gehoord worden. En je zult waarschijnlijk de neiging hebben om het weg te sturen. In de praktijk is dat minder effectief. Het zal namelijk steeds terug blijven keren als je dat stuk in jezelf niet oplost. Kijk vervolgens naar de behoefte die er onder ligt en ga na hoe je jezelf kunt geven wat je destijds niet hebt ontvangen.

Deze tips komen van ConFront Coaching en training. Lees hier ook meer informatie over hoe je boosheid de baas te worden.


Delen: